Onderlinge wedstrijden

Regiowedstrijden van Regio “Twenteland” opvrijdagavond 27 maart 2015 in Notter bij het “Kulturhus”.

STP60504

De wedstrijdploeg Markelo – Diepenheim bestaat uit de volgende E.H.B.O. – ers:

Freddy Lankamp (leider)

Anita Olde Daalhuis – Hogt

Evelyn Wrigley

Om 19.00 uur werden we in Notter verwacht. We gingen meteen in afzondering.

Om 19.30 uur starten de wedstrijden. Er deden 7 ploegen mee van 4 verschillende afdelingen.

We begonnen in box 5 met een theorie ronde. We kregen 31 open vragen en 10 multiple choice vragen. Hier hadden we tien minuten de tijd voor. Deze tijd was veel tekort voor al deze vragen.

Daarna gingen we naar box 6.

STP60506Hier waren twee personen bezig met om een gebarsten ruit te vervangen. De kapotte stukken worden netjes uit het kozijn gehaald en aan de kant gezet. Eén persoon staat op de huishoudtrap en wil hieraf maar mist een trede. Hij valt naar beneden, ook tegen de andere persoon aan die net een stap achteruit doet. Hierdoor komt deze persoon met zijn been tegen een stuk glas dat aan de kant was gezet. Dit slachtoffer heeft een ernstige slagaderlijke bloeding aan de kuit. Hier moest je tien minuten de wond dichtdrukken en het been hoog leggen en dan een gerold snelverband aanleggen met daaroverheen synthetische watten en een ideaalzwachtel. Tevens moet je hiervoor deskundige hulp inschakelen.

Slachtoffer twee in deze box had twee snijwondjes in het gezicht met glassplintertjes en een gebroken onderarm. Deze hoofdwond was erg lastig om te verbinden. Hier deed je twee houdertjes van de leukoplast op zetten en dan een niet verklevend kompres of steriel gaas en dan vastplakken met kleefpleister. Bij de gebroken onderarm legde je een mitella aan, waarbij je de onderarm moest overpakken.

Daarna gingen we naar box 1 en mochten we even uitrusten.

In box 2 waren twee personen aan het knutselen aan een oude auto. De accu van de auto was niet goed en moest worden bijgevuld. En dan gaat het mis…

Slachtoffer één stoot per ongeluk de fles zwavelzuur om en krijgt hiermee een guts zwavelzuur over zijn arm en mouw van het overhemd, het overhemd was inmiddels uit. Dit slachtoffer moest dus dertig minuten spoelen onder de kraan met lauw leidingwater. Daarna ging je de arm losjes verbinden, want er zaten blaren op de arm. De kleding moest worden verwijderd van de arm. Slachtoffer twee ziet het ongeval en wil water gaan halen, maar struikelt over een schroevendraaier die op de grond ligt en valt op de vloer. Dit slachtoffer heeft een verstuikte pols. Hier moest je dus ook tien minuten koelen, met een coldpack in een driekante doek en daarna legde je een drukverband pols aan.

Box drie was een dominospel, wat niet erg makkelijk was. We zijn tot vraag 11 gekomen, knap hoor. We zijn gestrand op een plaatje wat erg onduidelijk was.

In box vier kregen we te maken met uitgaansgeweld. Een man en vrouw zijn een avondje uit geweest. Onderweg naar de parkeerplaats van de auto komen ze een ruziezoeker tegen. Deze persoon steekt plotseling met een mes in de borst van de man. De vrouw wil hem nog tegen houden, maar zij krijgt een flinke klap tegen haar kaak. De ruziezoeker gaat er vandoor. Even later komt er een derde persoon aanlopen die het hele tafereel overziet en prompt met een zucht op straat neervalt.

SSTP60501lachtoffer één heeft een mes in de borst. Hoe moesten we dit ook alweer afplakken. Keurig opgelost. Twee rolletjes verband gepakt, dit tegen het mes aangezet en vastgeplakt, maar dan hoe krijgen we een gat in het steriel gaas. Dit is gelukt en toen nog het plastic erover. Slachtoffer keurig in halfzittende houding gezet en erachter gaan zitten.

STP60503Slachtoffer twee, dit was de vrouw van het slachtoffer met het mes in de borst, had een gebroken kaak. Dit slachtoffer hebben we op de stoel gezet, bij de tafel, zodat ze met haar ellebogen kon steunen op tafel.

STP60499Toen kwam slachtoffer drie die kwam kijken en viel bewusteloos op de grond zonder ademhaling. Hier lag in eerste instantie geen reanimatiepop, zodra je zei dat je geen ademhaling voelde ging je over tot reanimatie. Helaas was er geen AED – apparaat in de buurt. Dit slachtoffer had een overhemd aan met een stropdas, dus de knellende kleding moest los gemaakt worden.

Daarna mochten we in box vijf even bijkomen van alle consternatie. En zat de wedstrijd er voor ons op.

Al met al was het een leuke en leerzame avond. Toen wachten op de uitslag.

Afdeling Westerhaar 1 met 585 punten
Afdeling Wierden 1 met 579 punten
Afdeling Notter met 576 punten
Afdeling Markelo – Diepenheim met 554 punten
Afdeling Wierden 2 met 499 punten
Afdeling Rijssen met 490 punten
Afdeling Westerhaar 2 met 488 punten
Nu weer trainen voor de landelijke wedstrijden op zaterdag 30 mei 2015 in Rijssen.