Landelijke wedstrijden

Landelijke wedstrijden op zaterdag 30 mei 2015 bij de SallDSCF3083 (1)andse Heuvelrug te Rijssen

We zijn begonnen met een theorieronde achter de computer. DSCF3085Hier hadden we meteen de uitslag van gekregen we hadden 80% goed beantwoord.

Daarna kregen we een praktijkopdracht.
Tijdens het schoonmaken en in gereedheid brengen van de feestzaal, wordt de zaal gestofzuigd. De medewerker wil de collega aan de andere kant van de zaal gaan helpen. De stekker wordt uit het stopcontact gehaald. Er is een vlam / vonk te zien. Hierdoor raakt een collega in paniek.

DSCF3091Slachtoffer 1: Door de kortsluiting krijgt ze een schok en struikelt. Ze klaagt over een pijnlijke hand / vinger, hierop is een brandwond te zien. Ook klaagt ze over een pijnlijke knie.

Slachtoffer 2 raakt in paniek, gaat verschijnselen van hartklachten ontwikkelen, hyperventileren.

Bij slachtoffer 1 hebben we de hand / vingers gekoeld. Op twee vingers zaten brandwonden. Dus moesten we twee vingers apart afdekken. De knie hebben we gekoeld en daarna hebben we een drukverband aangelegd op de knie.

SDSCF3092lachtoffer 2 hebben we in schrijfhouding gezet met de handen voor de neus en de mond. Tevens hebben we rustig met dit slachtoffer zitten praten en hem gerustgesteld.

Daarna gingen we naar de volgende box.

Tijdens het schoonmaken en in gereedheid brengen van de feestzaal, struikelt een medewerker met een open fles gootsteenontstopper. De spetters vliegen rond en treffen een collega.

DSCF3098Slachtoffer 1 struikelt, stoot zijn hoofd, krijgt hierdoor een bult en verstuikt zijn enkel. Drinkt voor de schrik uit een blikje limonade. Daar is een wesp ingekropen en steekt in zijn keel. Hierdoor ontstaat er een allergische reactie.

DSCF3096Slachtoffer 2 wordt getroffen door de spetters ammonia. Heeft een natte mouw, (daaronder ontstaat een chemische brandwond). Heeft ook spetters gootsteenontstopper in het gezicht gekregen. We hebben direct 1-1-2 gebeld en doorgegeven dat het om een wespensteek in de keel ging. Daarna hebben we de verstuikte enkel gekoeld en een drukverband aangelegd. Het kledingstuk hebben we uitgedaan. Hebben we de arm gespoeld en het gezicht gekoeld met een driekante doek die we nat hebben gemaakt. Er stond een emmer met water en die kwam dus goed van pas, hier hebben we eerst aan geroken, of het schoon water was. De arm hebben we losjes DSCF3095verbonden met metallineverband en een hydrolast en daarna hebben we een mitella aangelegd. Als je gespannen bent is een driekante doek wel lastig met zo’n knoop, waar hoorde die ook alweer?

We mochten even bijkomen en hadden 10 minuten pauze. Even op adem komen en gauw ons nicotinepeil op de hoogte brengen.

DSCF3106Daarna gingen we naar de bar. In de bar maakten twee personen ruzie met elkaar. De één had een glasscherf in de arm en de ander was agressief en wist niet meer precies wat er was gebeurd.

Slachtoffer 1 had een glasscherf in de arm. We hadden druk uitgeoefend naast de wond, omdat er nog glas in zat en we hebben de arm hoog gehouden om de DSCF3108bloeding te stoppen. Het was erg lastig om deze wond te verbinden. We hebben twee rolletjes naast het glas gezet.

Slachtoffer 2 had XTC ingenomen, was misselijk, werd slaperig, na de ruzie, ging hevig zweten en raakte daarna bewusteloos. Dit slachtoffer lag erg ongelukkig en was moeilijk in de stabiele zijligging te krijgen. Keurig opgelost.

Hierna gingen we naar de bowlingbaan. Tijdens het werpen van de bowlingbal had een persoon de schouder ontwricht. De bal was op de voet van zijn maat gevallen en had hierdoor een gebroken middenvoetsbeentje opgelopen. Het slachtoffer met de ontwrichte schouder krijgt elke keer de neiging tot hyperventilatie als je aan de arm kwam. Dus het was erg moeilijk om een brede das aan te leggen, dit is helaas niet gelukt. Slachtoffer met het gebroken middenvoetsbeentje had een schoen aan en stond nog. Deze hebben we op de stoel gezet. Toen stonden we in twijfel. Schoen uit, schoen aan, toch maar schoen uit. Helaas volgens ons boekje moet de schoen aanblijven.

DSCF3131Daarna mochten we naar buiten waar het droog en lekker warm was. In een balorige bui, als gevolg van alcohol, DSCF3137wil een gast met kleren en al een duik in het zwembad maken. In zijn aanloop glijdt hij uit en komt hij hard op zijn rug ten val. Zijn vriend heeft het zien gebeuren en gedraagt zich geagiteerd (geprikkeld, agressief) naar de hulpverleners. Slachtoffer 1 heeft een gebroken wervel, hevige pijn in de rug, tintelingen in beideDSCF3138 benen, aangeschoten.

Slachtoffer 2 Geagiteerd als gevolg van een hypo. Loopt hinderlijk in de weg.

Het slachtoffer eiste veel aandacht, je kon niet met twee mensen contact hebben, want dan gaf het slachtoffer aan je luistert niet. Het slachtoffer kreeg een snoepje en een suikerklontje. Voor een boterham moesten we te ver lopen. Bij slachtoffer 1 hebben we de handgreep van Zäch uitgevoerd.

Daarna gingen we naar onze laatste opdracht.

Hier moesten we allemaal vragen stellen en het slachtoffer gaf als antwoord alleen maar ja of nee. We hoefden geen hulp te verlenen. Het slachtoffer is voorovergevallen.

We moesten er achter komen dat het slachtoffer gebroken / gekneusde ribben had. Tevens had het slachtoffer een open botbreuk aan het linker onderbeen.

DSCF3151

Het was een zeer geslaagde en leerzame middag. Van onze box zijn we tweede geworden.

We willen onze supporters hartelijk danken voor hun aanwezigheid en hopen volgend jaar weer van de partij te zijn. Meld je aan voor de wedstrijdploeg, want het is erg leuk en heel leerzaam.